About freedom, 2016, Keramiek, 38 (h) x 25 (b) x 15 (d)cm
“Als water ben ik uitgegoten”, 2012 en 2020
Keramiek, cortenstaal en glas, 60 (h) x 153 ( b) x 95 (d) cm

Een beeld bij Psalm 22:15,
“Als water ben ik uitgegoten, mijn gebeente valt uiteen, mijn hart is als was, het smelt in mijn lijf.”
De sokkel is gefinancierd door de Vermeulen Brauckman Stichting en door giften van particulieren.

De opening van de expositie vindt plaats op zaterdag 13 mei om 15.00 uur in de Martinikerk in Doesburg. Alle belangstellenden zijn hiervoor van harte uitgenodigd. Beide kunstenaars zijn aanwezig en zullen beiden een korte toelichting geven op hun werk.

Van 15 mei t/m 9 juni in de Annakapel van de Martinikerk

Antoinette Donkers- Dekker is geboren in Oostburg in Zeeuws-Vlaanderen. Zij woont en werkt als zelfstandig beeldend kunstenaar en docent beeldend sinds 2014 in het Brabantse Wintelre. Naast de kunst, geeft zij les in keramiek en beeldhouwen aan volwassenen in haar atelier en verzorgt zij regelmatig gastlessen beeldende vorming op scholen.  Ruim een jaar geleden heeft zij ZorgAtelier De Roos opgericht. Een kunstzinnig zorgatelier voor persoonlijke ontwikkeling en zingeving voor mensen die behoefte hebben aan een dagbesteding en graag creatief en kunstzinnig aan de slag willen.

Zij volgde haar opleidingen aan de Fontys Hogeschool Tilburg en de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Tot 2014 woonde en werkte zij  15 jaar in Roosendaal.

Het werk van Antoinette bestaat uit mensen, dieren en abstractere vormen. Zij vat haar werk samen als beelden van hoop. De stelling van de Duitse componist Robert Schumann: “licht laten schijnen in de diepten van het menselijk hart, dat is de roeping van de kunstenaar” is toepasbaar op haar werk.

Donker en licht, aarde en hemel zijn een  centraal thema in haar gehele oeuvre tezamen met de menselijke emotie. De beelden tonen haar persoonlijke ontwikkeling, zoektocht naar God en naar haarzelf, worsteling en bevrijding.

De laatste jaren speelt het licht een steeds grotere rol in het werk. Het licht groeit en dit vertaalt zich vaak naar witte beelden. Het wit staat hierbij symbool voor de bron, hemelse en pure onschuld, zuiverheid en kracht.

De vormgeving die lange tijd figuratief en expressief was, wordt abstracter. Er ontstaat balans tussen donker en licht, balans tussen aarde en hemel.

Antoinette onderstreept het belang van de waarde van kunst voor de psychische en mentale gezondheid. Zowel het kijken naar als het zelf scheppen dragen hieraan bij. In het kader hiervan heeft zij diverse workshops en cursussen gegeven aan o.a. mensen met een psychiatrische achtergrond, bij het Leger des Heils en binnenkort ook bij een azc. Het oprichten van ZorgAtelier De Roos past hier ook in.

Voor haarzelf geldt dat het maken van kunst haar goed doet. Het vorm geven aan gedachten en emoties, brengt haar vreugde, kracht en zingeving.

Zij hoopt dat haar werk een inspiratiebron mag zijn voor anderen. Dat de beelden mogen dienen als een baken van rust, vreugde, kracht, troost of hoop.

Antoinette werkt ook in opdracht, o.a. portretten, urnen, persoonlijke beelden en monumenten.

www.antoinettedonkers-dekker.com

Antoinette Donkers-Dekker

Van 15 mei t/m 9 juni in de Annakapel van de Martinikerk

Juni PKusumanto, geboren in Indonesië, woont en werkt als zelfstandig kunstenaar in Roosendaal, nadat zij de St. Joost academie in Breda heeft bezocht.

Zij ziet kunst als verbindingsmiddel. Kunst kan ingezet worden om naar het Zelf te zoeken en vanuit dit bewustzijn naar de Ander.

Haar persoonlijke zoektocht begon bij het leren kennen van de geweldloosheid van Mahatma Gandhi. Via hem verdiepte zij zich in De Bergrede van Jezus Christus.  Het bewustzijn van eigenwaarde en het geloof dat iedere persoon uniek is, wordt groter wanneer men onophoudelijk bezig is zijn blik naar binnen te richten. Dit heeft tot gevolg dat er waardering voor de ander ontstaat, ongeacht etniciteit en religie. Grenzen verdwijnen. Vanuit barmhartigheid, lankmoedigheid, zachtmoedigheid en nederigheid; vanuit morele betrokkenheid kijkend naar de wereld; naar de ander, de bergen, de wouden, de planten, de dieren. Ze zijn onlosmakelijk met ons verbonden, zelfs als we menen zonder hen te kunnen leven.

In haar latere werk zijn bamboes en de boom moringa oleifera te vinden.

Tegen de houtkap begon zij in 2012 de bamboe in haar werk te introduceren. Deze grassoort kan zeer snel groeien, wel 1m per dag. De bamboe is dus een duurzaam alternatief voor het tropisch hardhout. Het materiaal bamboe wordt gebruikt als o.a. bouwsteigers, wapening in beton geproduceerd voor keukens, meubilair, textiel, muziekinstrumenten, voedsel etc…

In 2016 nam zij deel aan de tentoonstelling “Food”in New York, waarbij zij de boom Moringa Oleifera, ook wel de wonderboom genoemd, tekende. De boom groeit in droge gebieden in grote delen van Azië en Afrika.

Moringa oleifera wordt ingezet niet alleen in de ontwikkelingslanden tegen de ondervoeding, maar ook in het westen waar de essentiële voedingswaarde vermindert door o.a. monoculturen, de snelle kweekmethoden

De bladeren leveren 25 x meer ijzer dan spinazie, 7 x meer vitamine c dan sinaasappels, 4x meer vitamine a dan wortels, 4 x meer calcium dan melk, 3 x meer kalium dan bananen, 2 x meer proteïnen dan yoghurt.

Juni koppelt haar kunst met sociale projecten, zoals de Kunstkameraden (i.s.m. de jeugdzorg), veilingen voor het waterproject in Indonesië en kinderen met kanker,

project met vrouwen uit vele hoeken van de wereld, project om banieren te ontwerpen, waarbij de identiteit een grote rol speelt.

Met haar vrienden heeft zij een stichting opgericht, die o.a. de schoolgang van kinderen in Indonesië ondersteunt. Daarnaast o.a. het opzetten van biogasproject om houtkap te verminderen, het informeren over moringa oleifera aan moeders en gebruik maken van o.a. de bladeren  van die boom in een gerecht.

www.jpkusumanto.nl

Juni Pattimahu