Tanja Urbanc exposeert van 12 tot 22 juni met haar z.g. Maxiaturen in de Annakapel van de Grote of Martinikerk in Doesburg.

Haar opleiding heeft Tanja genoten, eerst bij Ad van der Brink in Doesburg en later bij Marian Merk en Boulevard Magenta in Laag-Soeren. Daar leerde ze miniaturen schilderen met pigmenten en ei-tempera. Op zich vond ze dat schilderen fantastisch, maar Tanja is meer van het grote in plaats van het minimale. Zo kwam ze op het idee om middeleeuwse miniaturen in het groot te schilderen, en ze noemde die maxiaturen. Ze schildert de maxiaturen zowel op handgeschept papier als op houten panelen. Deze laatste komen uit Slovenië, waar ze gebruikt worden om ikonen te schilderen. De gebeeldhouwde  randen voorziet ze van bladgoud en het binnenpaneel bestaande uit tig lagen krijt, zoals gebruikelijk bij ikoonschilde-ringen. Daarop komen de middeleeuwse taferelen in ei-tempera. De taferelen worden omhangen met fijne versieringen: vlindertjes, bloemetjes, e.d. (zie foto). Schilderen met ei-tempera vindt Tanja geweldig, vooral Draperiën en Plooien.

Haar naam, Urbanc komt uit Slovenië, waar haar vader geboren is. Dat de ikoonplanken daar ook vandaan komen is zuiver toeval. Behalve schilderen van portretten, realistisch werk, landschappen en maxiaturen maakt Tanja ook keramiek, waarmee ze al diverse tentoonstellingen gevuld heeft: in de Galluskerk van Angerlo, in de Raadskelder van Doesburg en in een eerdere tentoonstelling met maxiaturen en keramiek in de Annakapel van de Grote of Martinikerk en in de toenmalige galerie Het Gouden Schepel in Doesburg.

Haar tentoonstelling van maxiaturen in de Martinikerk is te zien van 12 t/m 22 juni 2023. Toegang vrij.