Weint nicht um meinen Tod

HET LELIKOOR VOERT EEN VOLLEDIG BACH PROGRAMMA UIT

In het programma Weint nicht um meinen Tod belichten we de prachtige koormuziek die gecomponeerd is door vier leden van de grote Bachfamilie ter gelegenheid van een rouwplechtigheid of een herdenking.
Soms was daarbij een Bijbeltekst het uitgangspunt, zoals in Weint nicht um meinen Tod van Johann Bach (1604-1673, oudoom). Ook een oudere hymne Jesu, meine Freude, door Johann Michael (1648-1694, achteroom en schoonvader) en Johann Sebastian (1685-1750) getoonzet, of Gedenke meiner, een ontroerende dialoog tussen God en de overledene, van de hand van Johann Ludwig (1677-1731, achterneef), konden daarvoor in aanmerking komen. Alle teksten handelen over een manier om in het reine te komen met het sterven, of proberen inzicht te geven in het leven na de dood.

Het zorgeloos feestelijke motet Singet dem Herrn lijkt voor een vrolijkere gelegenheid te zijn gecomponeerd, en is voor de luchtigheid toegevoegd aan dit programma.
De muziek is van een ongekende schoonheid en alle werken van dit programma behoren tot de mooiste composities uit de Barok, die ook een beeld geven van het muzikale genie van de familie Bach.
In samenwerking met Cassandra Luckhardt cello Hendrik-Jan Wolfert contrabas David Schlaffke orgel

Amsterdam 27 januari om 20.15 uur Waalse Kerk
Doesburg 28 januari om 16.00 uur Martinikerk

Kaartverkoop via de website en aan de zaal.

Concerten in Amsterdam en Doesburg, januari 2024

Het Lelikoor voert een volledig Bach programma uit:

• J.C. Bach – Weint nicht um meinen Tod
  • J.L. Bach – Gedenke meiner  (voor dubbelkoor en koorsolisten)
  • Intermezzo
  • J.S. Bach – Singet dem Herrn

Pauze

• J.L. Bach – Unsere Trübsal (6-stemmig)
  • J.M. Bach – Halt was du hast (Jesu, meine Freude)
  • Intermezzo
  • J.S. Bach – Jesu, meine Freude

Wanneer en waar?

• Datum:   zaterdagavond 27 januari, Waalse Kerk, Amsterdam. Serie Couleur Vocale
    Tijd:         20:15 – 21:15 uur
  • Datum:   zondagmiddag 28 januari, Martinikerk Doesburg.
    Tijd:         16:00 – 17:00 uur