Tentoonstelling “de Linies”
van 12-08 t/m 26-09

Op verzoek van de Stichting Vestingstad Doesburg heeft de kunstenaar Hans Wijninga een jaar lang, in alle seizoenen, als fotograaf gereageerd op de aanblik van de Lage als wel de Hoge Linie, die de historische binnenstad van Doesburg omringen. De fotografische techniek die hij daarvoor koos was de z.g. wet plate-collodium techniek die vooral zijn toepassing vond tussen 1850 en 1870.

Onder de titel DE L I N I E S wordt een keuze uit het werk dat hij tot stand bracht getoond van 12 augustus tot 26 september in de Martinikerk te Doesburg. Hieronder ziet u een klein voorproefje:



Openingstijden kerk:

Maandag t/m zaterdag van 14.00-17.00 uur

Iedere eerste zondag van de maand van 13.30-16.30 uur

Zondag 18 augustus gedurende de fotografica markt van 13.00 – 16.30

Om de foto’s op de juiste manier te kunnen waarnemen – ‘lezend’ kijken – worden voor de presentatie lange tafels gebruikt ,waarvan de bladen aan twee zijden – als een lessenaar- schuin aflopen, om je over de donkere, vaak zeer gedetailleerde, afdrukken te kunnen buigen zodat je ze echt in je op kunt nemen . De G P S coördinaten die per foto als titel gebruikt worden geven exact de locaties van de opnamen aan.

Over de techniek

Op een glasplaat wordt een collodium laag gegoten. Waarna die plaat in een zilvernitraat oplossing wordt gedompeld om in 3 minuten lichtgevoelig te worden. Nog vochtig wordt de plaat in de camera geplaatst en belicht De plaat blijft lichtgevoelig zolang die nog nat is Vandaar de naam wet plate – collodium. Het resultaat na ontwikkeling is een negatief op glas. De huidige heropleving van deze techniek is mogelijk een antwoord op de alom aanwezige digitale techniek.

Over de kunstenaar

De omgang die Hans Wijninga zoekt met de fotografie wordt in sterke mate bepaald door zijn ervaringen als schilder en tekenaar. Zo neemt hij niet alleen een foto maar wil hij ook heel daadwerkelijk deel hebben aan het tot stand brengen van die foto. In zijn werk gaat het naast registratie ook, en misschien vooral, om interpretatie.Vandaar zijn keuze voor de wet plate – collodium techniek, een zeer omslachtige manier van werken die hem de mogelijkheid biedt op resultaten die gelijktijdig feitelijk en fictief zijn. De traagheid van het proces ervaart hij als kansrijk omdat hij hierdoor een andere relatie met het landschap krijgt. Hij wordt gedwongen beter naar het landschap te kijken ook al omdat hij aan één plek gebonden is door de immobiliteit van de donkere kamer die hij steeds ter plekke moet opbouwen. Zijn actie – radius tijdens de opnamen in Doesburg, op één van de best bewaarde verdedigingswerken van Nederland, bedroeg steeds hooguit 50 meter. Te weten de afstand tussen camera en donkere kamer.

Finissage

Ter afsluiting van de tentoonstelling De LINIES brengt de geluidskunstenaar Steven Vinkenoog, op 25 september vanaf 17 uur, zijn geluidsinstallatie … or … or … or … ten gehore. Door gebruik van het kerkorgel schept hij een muzikaal kader waarbinnen het werk van Hans Wijninga in de Martinikerk, voor het laatst bekeken kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *