Grote- of Martinikerk Doesburg: Choral Evensong

Op zondag 17 september om 17.00 uur is er in de Grote- of Martinikerk een Choral Evensong.

Een gelegenheidskoor met zangers uit heel Nederland en Engeland gaat aan het eind van de middag een Vesper verzorgen met Engelstalige liederen uit de Anglicaanse kerktraditie. Deze Vesper wordt muzikaal verzorgd door een koor, bestaande uit ca 80 zangers en zangeressen, verdeeld over 8 stemgroepen.

Een Choral Evensong is een muzikale dienst naar Anglicaans model en wordt in Engeland op veel plaatsen nog dagelijks aan het eind van de middag gezongen. Een Evensong is een moment om tot rust te komen en te genieten van schoonheid in zang en muziek.

Deze Engelstalige Evensong is te vergelijken met een Vesperdienst in Nederland. Het is een avondgebed van een klein uurtje dat vrijwel volledig gezongen wordt door dit gelegenheidskoor. De deelnemers van dit koor zijn op vrijdagavond 15 september voor het eerst bij elkaar gekomen om te repeteren voor de viering op deze zondagmiddag.

Het koor staat onder muzikale begeleiding van JanJoost van Elburg. Hij is een wereldwijd veel gevraagd dirigent en vocal coach en onder meer de vaste dirigent van The Bartholomew Consort in Oxford en het Westerkerkkoor in Amsterdam. Muzikale begeleiding wordt verzorgd door Wilbert Berendsen. Hij is cantor-organist van de Grote- of Martinikerk in Doesburg en is daarnaast ook stadsorganist van Doesburg. Hij bespeelt onder meer het majestueuze Walcker-orgel in de Grote- of Martinikerk van Doesburg.

Deze vesperdienst zal volledig in het Engels plaats vinden. Ook de gesproken teksten zijn in het Engels. Het programmaboekje zal ook de Nederlandse vertaling van de gesproken teksten bevatten.

Toegang tot deze Choral Evensong is vanzelfsprekend vrij. Aanvang 17.00 uur. De kerk is open vanaf 16.30 uur. Wel vragen wij aan het eind een vrijwillige bijdrage ter bestrijding van de kosten.

De organisatie van dit weekeind is in handen van Stichting Babel Doesburg, in samenwerking met de Protestantse Gemeente Angerlo Doesburg. www.pg-angerlodoesburg.nl