Sint-Maartensmaaltijd-Traditie met bezoekers uit het hele land

gasten tijdens de Maartensmaaltijd

10 juni Sint Maartensmaaltijd, aanvang 11.00 uur. Toegang gratis.
De Sint Maartensmaaltijd wordt op de 2e zaterdag van de maand juni gehouden. Een middeleeuws feest in de kerk is de beste omschrijving van de Sint-Maartensmaaltijd.

Gasten kunnen aanschuiven aan lange tafels
De kerkstoelen gaan aan de kant en lange tafels worden klaargezet en gedekt. Vrolijke veldboeketten versieren de hele ruimte. Alle gasten kunnen aanschuiven voor een kop veldsoep, brood en een schijf meloen. Diverse folkloristische muziek- en dansgroepen treden op.

2.000 gasten worden verblijd
De kok en zijn koksmaten bereiden die dag een heerlijke Doesburgse veldsoep. Om 2000 gasten en vrijwilligers te kunnen verblijden, wordt ongeveer 450 liter soep gekookt. Daarnaast zorgt een groep van 35 mensen ervoor dat de soep wordt ingeschonken, de tafels worden afgeruimd en de vaat wordt afgewassen. Met veel enthousiasme, verdeeld in 4 groepen zorgen de vrijwilligers dat iedereen geniet.

Jaarlijkse traditie, begonnen in 1982
Begonnen in 1982, is deze “Maaltijd” inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie die bezoekers trekt uit het hele land.

De toegang is gratis. Uiteraard kunt u bij de uitgang van de kerk een kleine bijdrage geven.